tirsdag den 9. august 2011

Opskrift: Melon-jordbær limonade


Appelsinlimonaden den anden dag gav mig blod på tanden til at prøve med andre frugter også - så da der lå en galiamelon i frugtkurven, som var ved at have set bedre dage, blev den forvandlet til noget drikbart, sammen med nogle jordbær fra frost, samt limesaft og flormelis (jeg var for doven til at piske almindeligt sukker ud i væsken, og for utålmodig til at vente på at det ville opløses af sig selv - så flormelis var den nemme løsning).

Jeg siede ikke de blendede frugter, så egentlig får drikken mere smoothie konsistens end limonade - afhængig af om og hvor meget man evt. fortynder den med vand. Men eftersom der hverken er mælkeprodukter eller frosne ting i drikken, er det nok reelt en limonade.

Melon-jordbær limonade:
ca. 1 liter

1 medium galia melon
20 frosne jorbær (eller friske)
2 spsk flormelis
saft af 1 lime
evt. vand til fortynding

Melonen skæres i små stykker og blendes til den er helt pureret.
Hvis der bruges frosne jordbær, gives de et opkog i 1-2 minutter for at slå evt. bakterier ihjel. De blendes derefter sammen med melonen, og limesaft og flormelis.
Limonaden hældes i en kande og stilles på køl til den er iskold.
Serveres over is, og evt. fortyndet med vand, eller danskvand.

Konklusion:

Der skal nok ikke så meget vand til før den bliver lidt for tynd i smagen for mig - jeg prøvesmagte en blanding med 1½ dl limonade og 1 dl vand, og det var lige tyndt nok. Men smagen er udmærket af både melon og jordbær - sødmen eller syrligheden kan man selvfølgelig selv justere efter ønske.

2 kommentarer:

  1. Mums, jeg er blevet afhængig af lemonade - især af meloner af enhver slags :-) Jeg har endnu ikke prøvet med jordbær, men jeg har det på min liste - også hindbær og fersken for den sags skyld....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Jordbærene giver en god smag til melonen, som måske ellers godt kunne være lidt anonym i det - så det kan kun anbefales. Men kunne også godt forestille mig at fersken og hindbær ville gå godt sammen. Så er det vel peach melba limonade :-)

    SvarSlet