onsdag den 10. august 2011

Opskrift: Blåbærsirup



En af planerne for ferien er at lave noget lækker morgenmad nogle af dagene - noget af det vi ikke gider tage os tid til normalt i weekenderne. Der står bl.a. french toast på programmet og måske amerikanske pandekager, og i hvert fald til pandekagerne skal der jo bruges noget sirup.

Godt nok har jeg ahornsirup i skabet, men siden jeg så at Piskeriset havde købt blåbærsirup fornylig, har tanken om en hjemmelavet en af slagsen spøgt - og da en af mine yndlings-amerikanerblogs, ClosetCooking, så lige postede en opskrift i går, så var der ingen undskyldning. Selvom jeg havde aftalt med mig selv at køkkentjansen var overstået for dagen (bortset fra at varme rester til aftensmad), så kunne jeg ikke vente.
Den sidste rest blåbær fra fryseren blev hevet frem, og så var der sirup.

Desværre er det egentlig ikke rigtige blåbær jeg havde - men mosebøllebær, som typisk bliver solgt som blåbær. Jeg synes ærlig talt det er lidt noget svindel, for de er jo efter sigende slet ikke så sunde som de rigtige blåbær - og smager heller ikke af lige så meget.


Kender du nogle mærker af blåbær på frost, som er de rigtige blåbær?

Rema 1000 har en gang i mellem haft friske bær i grøntafdelingen, hvor de har skiltet med at det er mosebøllebærene, og det synes jeg er prisværdigt, for så ved man i det mindste hvad man har at forholde sig til. Jeg har ikke set andre gøre det, hverken på frost eller frisk.

Blåbærsirup:
ca. 2½ dl

1 3/4 dl blåbær, friske eller fra frost (målene hed egentlig 1 cup af både bær, sukker og vand og så saft af ½ citron, men jeg havde kun 3/4 cup bær tilbage, så opskriften blev justeret ud fra det)
1 3/4 dl vand
1 3/4 dl sukker
saft af lidt mindre end ½ citron

Kog blåbær, vand og sukker op til bærene begynder at briste - mos dem derefter med feks. en kartoffelmoser - eller blend dem evt. lidt før de koges, så der kan trække mest mulig smag ud. Lad derefter siruppen simre i ca. 15-20 minutter til bærene er helt kogt ud.
Test evt. konsistensen ved at køle en lille tallerken af i fryseren, hæld lidt sirup på og stil tallerkenen i køleskabet et par minutter - hvis den er som ønsket, er den klar.
Sigt evt. sirupppen og smag til med citronsaft - hvis man ikke vil have kerner med og have en helt klar sirup, skal den igennem et osteklæde, men jeg brugte bare en fin si.
Hæld siruppen på en skoldet og spiritusskyllet flaske og køl den af. Opbevares i køleskab og burde kunne holde nogle måneder.

Konklusion:

Smagen af blåbær er overraskende god, selvom den uden tvivl havde været bedre med de rigtige bær - men alt i alt er jeg positivt overrasket, så jeg glæder mig til at prøve den sammen med morgenmaden i løbet af ferien.
Dog blev den en anelse tynd, så min tallerken-prøve snød lidt - men man kan jo altid koge den mere ind hvis den stadig er for tynd efter afkølingen.

Nu går jagten så ind på rigtige blåbær på frost.

2 kommentarer:

  1. Lækre sager ;-)

    Yep, de små frosne økologiske blåbær fra Anglemark (Coop) er ægte. Dyre men gode ;-)

    SvarSlet
  2. Årh det var da fantastisk! Og så har Superbrugsen vist endda 20% rabat hele ugen på ikke nedsat økologi, så jeg må i Brugsen i weekenden - tak for tippet :-)

    SvarSlet